milanenmira.reismee.nl

Dag 7

8 september 2010

Vanochtend was het weer vroeg dag, want we wilden ruim op tijd bij het 2e pretpark van deze week zijn, Epcot van Disneyland. Epcot is geopend in 1982 en is het leerzaamste Disneyworldpark. De naam Epcot is een afkorting en staat voor Experimental Prototype Community of Tomorrow. Het park is gigantisch groot en maar liefst 2x groter dan het Magic Kingdom park. Dat werd dus veel lopen vandaag.

Na het gebruikelijke ritueel (douchen, ontbijten) zaten we om 8.30 uur in de auto. Binnen 15 minuten hadden we de auto geparkeerd en rond 8.50 uur mochten we het park al naar binnen. Na 200 meter moesten we nogmaals wachten voordat we naar de attracties mochten. Vlak voor 9.00 uur werd er op z'n Amerikaans afgeteld en vervolgens gingen we in stoet samen met de medewerkers van het park voorop naar de eerste attractie Soarin. Vooraf hadden we gelezen dat bij deze attractie later op de dag rijen van wel 2 uur konden staan, dus we wilden deze attractie alvast gehad hebben. Soarin leek een echte zweeftocht (voor een mega-groot beeldscherm) over Californie. Een mooie ervaring. Zelfs de geuren waren aangepast. Om 9.10 uur hadden we deze attractie al gehad dus het was fijn om te weten dat we hiervoor niet meer in de rij hoefden te staan. Daarna snel door naar Test track, de langste en snelste Disney-rit die ooit heeft bestaan. Bij dit hogesnelheidsavontuur waren we zelf de testpiloot en moesten we de veiligheid en technologie van de prototypen voor de nieuwste automodellen testen. We vonden het helemaal geweldig en omdat de 'wachttijd' nog geen 5 minuten was besloten we nog een keer te gaan, zodat Milan goede opnamen kon maken van de snelle rit. Bij het buiten komen van de attractie kom je door een grote hal waar allemaal verschillende modellen auto's staan. We hebben er meteen een aantal geprobeerd waarbij de nieuwe Chevrolet Equinox het beste beviel. Je zat er heerlijk in.
(Foto: de ' auto's' voor de Test Track)

Overigens was en bleef het heerlijk rustig in het park dus dat was een enorme meevaller. We hoorden dat er een aantal weken geleden zelfs een rij bij Soarin was van 160 minuten!!! Dan doe je dus inderdaad 2 dagen over het bezoeken van 1 park.

Attractie nummer 3 was Mission Space. Bij binnenkomst werd voortdurend omgeroepen dat je nog mocht overstappen naar de minder heftige versie van de achtbaan (die is gemaakt nadat 2 mensen met hartklachten waren overleden...), maar aangezien ons hart voor zover wij weten goed functioneert toch in de 'heftige rij' blijven staan. Eigelijk was er helemaal geen rij, maar omdat er iets kapot was, moesten we toch zo'n 20 minuten wachten. Met 4 personen gingen we in een soort raket. Toen de deuren dicht gingen moesten we zelf de knoppen bedienen. De knoppen waren verlicht en als je iets moest indrukken werd dat tijdens de rit verteld. Toen alles klaar was voor vetrek gingen de stoelen waarop we zaten naar achteren en werden we gelanceerd. We voelden echt dat we omhoog gingen en kregen zelfs een soort gevoelloos gevoel in de benen. Onze armen kregen we met moeite omhoog en we voelden de G-krachten in ons gezicht drukken. Je moet inderdaad een sterke maag hebben, want er gebeurt nogal wat met je.......Er zijn zelfs kotszakjes aangebracht ! Het blijkt dat dit de meest technologische attractie is die Disney ooit heeft ontworpen en dat ze dit samen met NASA hebben gedaan. De 3 topattracties (zoals vooraf gelezen) hadden we nu gehad en we konden rustig alle overige attracties gaan bekijken, namelijk:

In de gigantische geoshpere (grote zilveren bol, tevens icoon van het park) bevindt zich Spaceship Earth. Deze attractie liet ons de geschiedenis van de communicatie zien. Vele animatronics laten communicatie zien van rotstekeningen tot de moderne communicatie. Met foto's van onze gezichten die bij het begin van de rit genomen werden werd aan het eind van de attractie een gepersonaliseerd filmpje gemaakt. Ontzettend leuk gedaan.

(Foto: Het symbool van Epcot)

In Universe of Energy konden we Ellen's Energy Adventure zien. Hierbij gingen we terug naar de tijd van de dinosauriërs in een rondrit met boten en werd tevens op megaschermen getoond hoe de energie die wij tegenwoordig gebruiken toen is gevormd.

Verdeeld over de gebouwen Innovations East en Innoventions West gaven deze paviljoenen informatie over de techniek in de huidige maatschappij. Hier hebben we nog een eigen achtbaanrit ontworpen en vervolgens in een simulator ondergaan en zijn we bij een informatieve 4-D film over orkanen geweest. Ook werden we nog bijgepraat door een medewerkster van het park die blijkbaar blij was dat iemand wilde luisteren, want we dachten dat er nooit een einde aan haar verhaal zou komen. Tenslotte hebben we hier nog wat foto's gemaakt en per e-mail verstuurd als ansichtkaart.

In Living with the land kwamen we alles te weten over planten en het kweken hiervan en in de foodcourt bij deze attractie hebben we ook meteen iets gegeten (sanwich en salade, redelijk gezond dus!!).

De laatste attracties in dit gedeelte van het park waren Journey into Imagination with Figment (misschien leuk voor kinderen), The Seas with Nemo & Friends waar je kon kijken naar een aquarium en de darkride The Seas With Nemo & Friends, waar het leek alsof de personages uit de film Finding Nemo gewoon in dit aquarium rondzwemmen middels speciale projectietechieken.

Tenslotte nog naar de 4-D film Captain EO geweest met in de hoofdrol Michael Jackson. Een beetje achterhaalde en verouderde attractie, maar goed, we konden even zitten want we begonnen al flink vermoeid te raken.

Bovenstaande attracties lagen allemaal in het 1e gedeelte van het park genaamd Future World. Het 2e gedeelte van het park was gelegen rondom een groot meer en heet World Showcase. Hier konden we van Canada naar Mexico lopen terwijl we door Noorwegen, China, Duitsland, Italië, VS, Japan, Marokko, Frankrijk, Engeland en Italiè kwamen. De elf landen hadden allemaal een nagemaakt paviljoen, waar typische bezienswaardigheden, entertainment, eten en cadeaus uit die regio te vinden waren. We zijn nog bij een 360 graden film van Canada geweest (wel aardig) en een 180 graden film van Frankrijk (zelfde film als in 1988..en geen achtergrond commentaar...matig dus) geweest. Milan had bij het USA paviljoen een turkeyleg gegeten, dat in tegenstelling tot een kippepootje in Nederland nog groter was dat een hele kip en Mira had bij het Duitse paviljoen een caloriebom genaamd chocolate caramel fudge gekocht (waar ze dus ook gewoon Duits spraken).

Foto: Het ItaliePaviljoen)

Toen we rond waren gelopen was het inmiddels 18.30 uur en waren we helemaal uitgeput. Eerst zaten we er nog over te denken om te wachten op het vuurwerk en lasershow op het meer om 21.00 uur, maar dit zat er duidelijk niet meer in. Om 19.00 uur waren we bij ons hotel terug en uitgeput gingen we op bed liggen. De rest van de avond alleen nog het reisverslag gemaakt en verder alleen maar tv gekeken (we waren te moe om er op uit te gaan). Vooraf waren we nog flink aan het twijfelen of we naar EPCOT moesten gaan omdat we niet wisten wat we precies moesten verwachten en de kaarten met $85,- per persoon niet goedkoop zijn, maar achteraf kunnen we zeggen dat we absoluut geen spijt hebben en blij zijn dat we zijn geweest. Morgen het laatste park en tevens onze favoriet Islands of Adventure! Dat wordt geweldig!!

Website Epcot: http://disneyworld.disney.go.com/parks/epcot/